Jdi na obsah Jdi na menu

www.olomouc.cz(2)

25. 12. 2007

Louskáček byl nejlepší letošní společenský i umělecký hit

 

Baletní studio při Moravském divadle Olomouc nastudovalo Louskáčka, oblíbený a pozoruhodný Čajkovského pohádkový balet o dvou dějstvích. Nutno zdůraznit, že Baletní studio je občanské sdružení, jež se velmi odpovědně věnuje dětskému baletu, tedy pohybové kultuře dětí ve věku od čtyř do 15 roků.

 

Duší studia je paní Jitka Weierműllerová se svými kolegy a kolegyněmi, odborná péče a choreografické umění je záležitostí vrcholných profesionálů z Moravského divadla a hostujících umělců, především pak Roberta Balogha a Iriny Popové. Stěží bude na světě rozsahem a kvalitou více srovnatelných či obdobných aktivit, takže jde o chvályhodný primát, který nejen povzbuzuje, ale i zavazuje.

Baletní inscenace Louskáčka je dílem čtyřměsíční náročné přípravy, jež zamotala hlavu všem, kteří přiložili ruce (vlastně celé tělo) k dílu. O kolektivnosti jevištního díla mnohé prozradí skutečnost, že na choreografické kvalitě se podílela řada divadelních osobností, mimo jiné Renáta Mrózková, Michal Klapetek, Tomáš Derka, Petra Glacová, Ivo Jambor a další. Také kostýmy „vymyslelo“ mnoho talentů: Jitka Weierműllerová, Marcela Grmelová, Ludmila Odstrčilová, Alena Hronová, Helena Konstanská, Emilie Kozáková, Marie Hulmanová a další.

K realizaci baletu přispěl epizodický charakter Čajkovského baletu, což umožnilo určitou „dislokaci“ sil a pečlivé naplánování vlastního studia v přesně rozvrženém schématu, přesto šlo téměř o heroickou práci. Největší tíha byla položena na dvě letošní vítězky v soutěži, jež probíhá již řadu let v Los Angeles. Staly se jimi Kateřina Děrešová a Rebeka Hengalová, jímž byla svěřena ústřední role Mášenky. S nimi co do významu a důležitosti role soupeřil Robin Weierműller jako Louskáček. Všichni se stali nejen velmi dokonalými představiteli svých rolí, ale mimořádnou inspirací i pro desítky dalších dětí, které tančily a na jevišti zosobnily myši, vojáky, velké vločky, malé vločky, anděle, motýlky, marcipánové figurky, tanečníky, prostě všechny postavy, které strhující balet vyžadoval.

Hodinu a půl čistého času byl skutečný náklad nejen pro dětská tělíčka, ale i pro psychiku dětí. Úžasné bylo, že téměř všichni, i za cenu drobných omylů, si dokázali udržet hravost, bezprostřednost, pocit ztotožnění s rolí a půvabně bavit publikum a dokonce přehlížet, že zainteresovaným členům baletu musel z jejich hravosti téci z čela pot.
Olomouc má štěstí, že v něm žije dostatek kvalitních umělců, kteří se ochotně věnují rozvíjení dětských talentů. Pozornému občanovi to neujde a těší ho, že alespoň v tomto směru je téměř o budoucnost města, dokonce i v rámci Evropské unie, na dobré úrovni postaráno.
Plné koše dárků, které děti za svůj výkon od svých rodin dostaly, jen dokazovaly, že maličcí baleťáčci jsou za trvalý zájem o umění oprávněně hýčkáni. Divadlo i při čtvrtém provedení, označeném jako premiéra, praskalo ve švech.

 
 

Bohumír Kolář

 

Náhledy fotografií ze složky Louskáček výběr fotografií

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář